Mozgásformák személyiségtípusokhoz rendelve

2020. máj. 13. - Egészségmegőrzés

A megfelelő mozgásforma kiválasztásában testalkatunk, fizikai és egészségügyi állapotunk és motivációnk mellett személyiségünk is fontos szerepet játszik. Akkor leszünk képesek hosszú távon is kitartani egy adott sporttevékenység mellett, ha passzol hozzánk és az életvitelünkhöz is.

Egy friss amerikai felmérés szerint, ha a személyiségtípusunknak megfelelő sportot választunk, akkor kevesebb az esélye annak, hogy felhagyunk vele. A tanulmányban szereplő egyetem vezető kutatója, Dr. Allyson Box szerint az emberek rendszeresen választanak olyan mozgásformát, ami nem illik a személyiségükhöz és az érdeklődési körökhöz. A doktornő szerint „fő személyiségjegyeink határozzák meg, hogy milyen sport való nekünk.” A 400 fő részvételével folytatott felmérés egyértelműen alátámasztotta, hogy akik személyiségüknek megfelelő sporttevékenységet űztek, rendszeresebben jártak mozogni.

A kutatás szerint az a fontos, hogy először saját belső motivációnkat találjuk meg. Más típusú mozgást válasszunk, ha közösségben szeretünk lenni és mást, ha inkább csak önmagunkra szeretünk koncentrálni edzés közben. Különböző élethelyzetekben is más sportra lehet szükségünk, ha a befelé fókuszálást és a lassítást igényeljük, a jóga vagy a pilates által közelebb juthatunk a pszichés folyamataink felismeréséhez. Amennyiben sok stressz ér minket és túlterheltnek érezzük magunkat a monoton mozgásformák, mint például a futás, a kerékpározás vagy az úszás segíthetnek a mindennapi problémáinkkal kapcsolatos gondolataink átmeneti kikapcsolásában és hozzájárulhatnak idegenrendszerünk egészségének megőrzéséhez. A mozgásforma kiválasztásakor határozzuk meg azt is, hogy mit szeretnénk elérni vele. Alakunkon szeretnénk változtatni, állóképességünket fejlesztenénk vagy a stresszlevezetés az elsődleges célunk az edzéssel.

A sport nemcsak a fizikai, hanem a mentális egészségről is szól, a különböző mozgásformákon keresztül jobban megismerhetjük önmagunkat, javulhat a kitartásunk és az állóképességünk, valamint új képességekre is szert tehetünk. A cél, hogy a választott mozgásformát ne érezzük unalmasnak és ne stresszként éljük meg a sportolást, hanem örömünket leljük benne, élvezettel és magabiztossággal végezzük.

Az önismeret a sporttevékenység kiválasztásánál is fontos, ha az alábbi viselkedési típusok közül felismerjük, hogy melyik jellemző ránk leginkább, akkor közelebb juthatunk a számunkra megfelelő mozgásforma kiválasztásához.

Amennyiben szeretünk versengeni és feszegetni a határainkat, valamint nyomon követjük az eredményeinket mérő órákkal és különböző alkalmazásokkal, akkor a megfelelő mozgásforma számunkra, ahol bizonyítani is tudunk. Ideális választás lehet a futás, az úszás, az erősítés, a TRX vagy bármilyen edzésterv, ami kihívást jelenthet.

Abban az esetben, ha szeretünk a társaság középpontja lenni, nem vágyunk egyéni teljesítményre inkább a közös cél érdekében szeretünk versenyezni, könnyedén barátkozunk és feltölt minket, ha másokat is motiválhatunk, akkor számunkra a csoportos, páros sportok a legtesthezállóbbak. Próbáljuk ki a zumbát, a dance aerobikot, a röplabdát, a squasht vagy a kangoot.

Ha szeretünk a saját szabályaink szerint élni, feladat orientáltak vagyunk, akkor számunkra azok a sportok lesznek ideálisak, ahol a magunk ura lehetünk. Tökéletes választás lehet az otthon edzés és minden olyan sport is, ahol számon tudjuk tartani az eredményeinket. Pl. a biciklizés, futás, pilates, ellipszis tréner.

Amennyiben kitartó személyiséggel rendelkezünk, ember központúak vagyunk, de inkább befelé fordulunk és szeretünk inkább csak magunkra koncentrálni, akkor a legideálisabb, ha egyedül otthon, vagy nagyon kis létszámú csoportos edzéseken veszünk részt. Megfelelő választás lehet a szabadban futás, a jóga, a pilates vagy bármilyen kihívás teljesítő egyéni edzésprogramok.

Ha kalandvágyó személyiségek vagyunk, szeretünk új dolgokat kipróbálni és kedveljük a dinamikus mozgásformákat, akkor számunkra az extrém sportok az ideálisak. Próbáljuk ki az ejtőernyőzést, a siklórepülést, a vízisít a snowboardot vagy a hegymászást.

Bármelyik mozgásformát választjuk a legfontosabb, hogy önmagunk miatt végezzük és örömünket leljük benne.