Így segíthetjük hatékonyan a mentők munkáját!

2022. febr. 3. - Egészségmegőrzés

A mindennapokban számos olyan eset fordulhat elő, amikor az Országos Mentőszolgálat munkatársainak segítségére szorulunk. A gördülékeny és hatékony életmentés érdekében van néhány fontos tudnivaló, amivel mi is támogathatjuk a mentők munkáját! Ehhez állítottunk össze egy hasznos kalauzt.

Milyen esetekben hívjuk a mentőt?

Első lépésként fel kell ismernünk, hogy milyen szituációkban szükséges feltárcsázni a segélyhívót mentőellátás céljából.

Amennyiben életveszély vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot vagy súlyos vérzés esetén azonnal hívjuk a mentőt!);

ha baleset, sérülés vagy mérgezés történt;

ha a beteg erős fájdalomról vagy más riasztó panaszról számol be (ilyen például ha nehézlégzést, végtagbénulást tapasztal, vagy fulladásérzése van);

ha a betegnél olyan magatartászavart vélünk felfedezni, amely miatt önmaga vagy mások életére veszélyes lehet;

ha megindult a szülés vagy a terhesség során bármikor rendellenesség következik be.

A segélyhívás menete lépésről lépésre

A 112-es segélyhívószám nyilvános, vezetékes és mobiltelefonról egyaránt díjmentesen hívható. Fontos tudni, hogy a 112 akkor is tárcsázható, ha nincs hálózat a mobiltelefonon!

Az operátor a következő kérdéseket fogja feltenni, ezekre kell a lehető legösszeszedettebben válaszolnunk – természetesen ez vészhelyzetben korántsem könnyű feladat, de törekedni kell rá, hiszen ezzel nagyban elősegíthetjük a szakemberek munkáját, a sikeres életmentést.

*Mi a telefonáló neve és telefonszáma?

*Hol történt, mikor történt és mi történt?

Kiemelten lényeges, hogy az operátornak pontos címet adjunk meg. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor igyekezzünk a lehető legtöbb információt megosztani a helyszínről, a környékről, annak megközelíthetőségéről.

A problémát próbáljuk meg tényszerűen és tömören felvázolni. A mentők munkáját nagyban segíthetjük azzal, ha elmondjuk az operátornak a segítségre szoruló panaszait, tüneteit (például: eszméleténél van-e vagy sem, hol érez fájdalmat, hol és milyen erősen vérzik stb.).

Minden más általunk relevánsnak tartott információt is igyekezzünk közölni. Ilyen lehet például egy balesetnél az, ha úgy véljük, hogy szükség van a tűzoltók segítségére is, valamint a sérültek számának meghatározása.

Fontos kiemelni, hogy soha ne csapjuk rá az operátorra a telefont: a vonalat mindig a segélyhívó munkatársa bontja! Szükség esetén a szakember a megfelelő mentőegység riasztása mellett telefonon keresztül is segítséget nyújt számunkra az elsősegélynyújtásban a pontos instrukciók megadásával.

Mit tegyünk, amíg a mentő megérkezik a helyszínre?

Amíg várjuk a mentő érkezését, szükség esetén – az operátor telefonos irányítása mellett – folytassuk az elsősegélynyújtást. Csak addig hagyjuk magára a beteget, amíg feltétlenül muszáj, és ha zárt helyiségről van szó, akkor biztosítsuk a mentő számára a zökkenőmentes bejutást. Ha már nincs vonalban az operátor, de várakozás közben azt tapasztaljuk, hogy a beteg állapota rosszabbodik, hívjuk újra a Mentőszolgálatot. Ugyanez a teendő abban az esetben is, ha azt látjuk, hogy a beteg állapota javult.

Töltsük le az ÉletMentő applikációt!

Az ÉletMentő applikáció segíti a Mentőszolgálat munkáját, ezáltal – ahogy a neve is mutatja – életet menthet! Az alkalmazás célja, hogy gyorsabbá és egyszerűbbé tegye a mentőhívást mindazok számára, akik segítségre szorulnak. Az applikáció az elsősegélynyújtáshoz szükséges legfontosabb információkat is tartalmazza, mint például: Hogyan ellenőrizhetjük, hogy eszméleténél van-e a beteg? Hogyan nyújthatunk elsősegélyt, mi a teendőnk mondjuk félrenyelés, vérzés vagy akár kihűlés esetén? Emellett megmutatja többek között azt is, hogy hol található a legközelebbi gyógyszertár, defibrillátor, kórház és/vagy egészségügyi intézmény.

Az ÉletMentő applikáción keresztül is hívható a Mentőszolgálat! 3 másodpercen át nyomni kell az alkalmazás segélyhívó gombját, és a mobiltelefonunk már hívja is a mentésirányítókat. Ráadásul egy üzenetet is küld a mentőknek a pontos helymeghatározással és további adatokkal együtt, amelyek megkönnyítik a szakemberek munkáját.

Az applikáció működéséhez internetkapcsolatra nincs szükség.

A mentő segítése a közlekedésben

Alapszabály, hogy amint az autónkban ülve meghalljuk a mentőautó szirénáját, járjunk el körültekintően, lassítsunk le, húzódjunk félre, biztosítsunk szabad utat. Amennyiben a mentőautó a megkülönböztető jelzéseket használja (fény-, illetve fény- és hangjelzés) mindig elsőbbsége van, azaz a forgalom többi gépjárműjének minden helyzetben elsőbbséget kell adnia a számára (nemcsak félrehúzódással, de szükség esetén megállással is). A megkülönböztető jelzést használó mentőautót megelőzni szigorúan tilos!

A mentőautó megállhat a tilosban is, amennyiben a megkülönbözető fényjelzést ilyenkor is használja! A koronavírus-járvány negyedik hullámában az Országos Mentőszolgálat esetszáma mind a sürgős esetek, mind pedig a mintavételi igények tekintetében jelentősen megnövekedett, éppen ezért külön is kérték a lakosság megértését a „szabálytalanul” – de valójában nagyon is szabályosan – parkoló mentőautók miatt.

Jó tudni: a megkülönböztető jelzést használó gépjárművekkel, így a mentőautóval szemben a gyalogosoknak nincs elsőbbsége a kijelölt gyalogátkelőhelyeken!