PAF Help – segítség a segítőknek

2021. ápr. 7. - Egészségmegőrzés

A Generali támogatásával működő PAF Help kezdeményezés egészségügyi dolgozóknak nyújt telefonos és online mentális támogatást pszichológusok és mentálhigiénés szakemberek segítségével. THSN nevében Mezei Andreát, a PAF Alapítvány elnökét kérdeztük a járványhelyzet egészségügyre gyakorolt hatásairól.

Láthatjuk, hogy az egészségügyi dolgozóink egyre inkább leterheltek, ráadásul már egy éve ebben a rendkívüli helyzetben dolgoznak. Mi tapasztalnak ezzel kapcsolatban a PAF Help munkatársai? 


Óriási a nyomás a kórházi osztályokon. Fizikai és lelki határokat feszegető a leterheltség. COVID osztályokon a munkatársak is a „túlélésért” küzdenek. A fáradtság kimerülésbe, majd fásultságba fordulhat. Az átélt élmények traumatizálják a dolgozókat. A pihenőidő kevés a feltöltődésre. Orvosok és ápolók vállvetve folytatnak önfeláldozó, heroikus küzdelmet minden egyes betegért. A nem COVID osztályok közül sok bezárt, nem fogad betegeket, és a munkatársak a COVID ellátásba kerültek át. Azokon az osztályokon, ahol még mindig tovább folyik a munka, ott egyre több embert (előbb rezidenseket, most már orvosokat és ápolókat is) irányítanak át a COVID osztályokra. Sokan órákat utaznak naponta az új munkahelyükre.

 

Hogyan tudnak segíteni az egészségügyi dolgozóknak, milyen megküzdési stratégiákat alkalmaznak ilyenkor? 


A PAF HELP kezdeményezésünk kétféle módon tud segíteni a kórházi dolgozóknak. 
Egyrészt COVID osztályokon hétről-hétre csoportos veszteség- és esetfeldolgozó találkozókat tartunk zoom-on keresztül, ahol az osztályról a nővérek-orvosok együtt vannak jelen. A főbb témák: a halállal való szembenézés, félelem és kétségek, a szakmai döntések súlya. Az 1-1,5 órás  zoom találkozókon gyógyító, együttérző módszerrel dolgozunk, amit az angol partner szervezetünktől (Point of Care Alapítvány) tanultunk. A módszer neve: Team Time, de mi csak úgy hívjuk: „a mi időnk”.
Emellett egyéni krízis-feldolgozó támogatást nyújtunk azoknak, akik telefonon keresnek meg minket az ingyenesen hívható segítő-vonalunkon, hétköznap reggel és este 8-11 óra között (06-80-080-292). Általában olyan dolgozók telefonálnak, akik már ismerik a PAF Alapítványt tréningekről, rendezvényekről vagy a facebookról. Minden osztályon, ahol dolgozunk, felajánljuk a vezetőknek a PAF HELP vonalat. Az anonim vonalon pszichológusok és mentálhigiénés szakemberek fogadják a hívásokat.
Azoknak a nem COVID osztályokat vezető főorvosoknak, főnővéreknek, akiknek a munkatársait (rezidenseket, ápolókat, orvosokat) – a jelenlegi igen súlyos járványhelyzetben – áthelyezik COVID osztályokra, külön felhívjuk a figyelmét, hogy a PAF HELP telefonos segítő-vonalat „tegyék bele a távozók hátizsákjába”. A drámai helyzetek feldolgozása gyógyító hatással van a legnagyobb „őrület” közepén is. Hisszük, hogy a segítőnek is segítőre van szüksége, hogy legyen energiája adni és támogatni az elesetteket.
A legfontosabb, hogy ha a kimerültség, kiégés jeleit érzékelik magukon, akkor kérjenek segítséget. Az átélt élmények, érzések kimondása és együttérző meghallgatása gyógyító hatású. A PAF HELP honlapján számos lazító, relaxáló és alvást segítő hanganyag is található. 

 

Hány önkéntes dolgozik jelenleg a pandémia egészségügyi dolgozóival? Milyen képzésen vesznek részt a PAF önkéntesek?


6 önkéntesünk dolgozik COVID osztályokon és 22 ember várja a PAF HELP telefonvonal mögött a hívásokat. Az érzelmileg megterhelő esetek kezelése lelki terhet jelent az önkénteseinknek is, ezért rendszeres szupervíziót tartunk egyénileg vagy csoportosan. Együttérző kommunikáció, reziliencia, stresszkezelés és gyászfeldolgozás témákban is képezzük őket folyamatosan. 


Rengeteg halállal találkoznak mostanában az egészségügyi dolgozók. Hogy lehet ezt feldolgozni? 


A halálon nem lehet túllépni. De a hallállal való találkozáskor fontos tudatosítani a veszteség mellett, hogy az a minőség, ahogy az egészségügyi dolgozók ott vannak egy haldokló emberrel, és ahogy kísérik őket az utolsó napokban, pillanatokban, sokszor ez a legtöbb, amit megtehetnek, de ez ott és akkor mindennél fontosabb. Emellett, ha van közösségi rituálé az osztályon, ami egy-egy beteg elvesztése után megtörténik, akkor azzal nem csak a tiszteletüket fejezik ki, hanem az öngyógyításuk is elkezdődik. Ezt igyekszünk az osztályokon a vezetőkkel és a dolgozókkal együtt újragondolni és meghonosítani – a járvány közepén.

 

Tud említeni, név nélkül,  konkrét  esetet, amivel megkeresték Önöket? Hogy segítettetek?


Telefonált már COVID osztály ápoló, aki a kimerültségről és a bizonytalanságról beszélt. Volt olyan ápoló, akit a saját osztályáról más osztályra helyeztek át, és rögtön főnővéri feladatokat kapott. A halál feldolgozása szintén visszatérő téma.
Az egyik intenzív osztályon dolgozó tapasztalt ápoló arról számolt be, hogy átirányították őt egy másik város intenzív osztályára. Az osztályon nemhogy örültek volna a segítségének, hanem egyszerű segédápolói feladatokat adtak neki, lekezelő stílusban kommunikáltak vele, ami lelkileg nagyon megviselte. A saját csapatában szinte családtagként dolgozott, ahol támogatás és szeretet vette körül, itt pedig az ellenkezőjével találkozott.
A fenti esetek feldolgozása ún. „együttérző esetfeldolgozás” keretében történik, ahol az empátia kapcsolja össze a PAF segítőjét és az ápolót vagy ápolókat. A teljes elfogadás és odafigyelés ugyanis gyógyít (lelkileg és biológiailag is). A feldolgozás végén erőforrásokat keresünk a folytatáshoz, és többnyire megnyugvással, reményt látva fejeződnek be a beszélgetések.

A COVID osztályokon végzett munkánk egyik legfrissebb elismerése, amit egy ápolói csapat készített a PAF önkénteseknek