Te tudod milyen veszélyek leselkednek gyermekedre az online térben? - Íme pár vitaindító filmalkotás

2020. okt. 1. - Gyermek- és ifjúságvédelem
sip

Szerinted mivel foglalkozik egy youtuber? Fenn vagy a Facebookon, vagy az már ciki lett? Tudod, mi az a szexting?

Az online tér és a közösségi oldalak folyamatosan változnak, elképesztő ütemű fejlődésüket alig lehet követni. Elég pár év korkülönbség, és máris fogalmad sincs, hogy mi az az alkalmazás, amiről minden tini beszél. Az online térben való tájékozódás, az erre vonatkozó tudásunk folyamatos felfrissítése fontos, hiszen így nem maradunk le, és mindig ki tudjuk használni a leghasznosabb fejlesztéseket. Emellett viszont tudatosítanunk kell, hogy ez a fejlődés nem elkülönülten a cyber-világban zajlik: a közösségi oldalak, videómegosztók, különféle kapcsolattartási felületek használatával összemosódik az online és offline élet.

Az internetes oldalakon való folyamatos kapcsolattartás lehetőségét minél fiatalabb valaki, annál inkább kihasználja, hiszen a TikToktól az Instagramon át a WhatsAppig minden alkalmazás ott van az okostelefonján, éppúgy mint az osztálytársainak, barátainak. A kapcsolattartás, a gyors információcsere hasznos, azonban a fiatalok társas kapcsolatainak az ilyen fajta kettős mivolta veszélyeket is hordoz magában.

Hogy milyen jellegű és mértékű veszélyekről is beszélünk, azt a puszta figyelmeztetések nem éreztetik. Annál inkább lehetséges ez átélhető sztorik: filmek által.

Keresés

 

A 2018-as amerikai film egy gyermekét egyedül nevelő édesapa számítógép-képernyőjén át mutatja be tini korú lánya, Margot eltűnésének történetét videó-hívásokon, Google-kereséseken, email fiókokon és híroldalak élő közvetítésein keresztül. Ez a mesélési mód érzékelteti, mennyire a mindennapjaink részévé vált a számítógép és az online-lét, emellett pedig a Margot kereséséből levonható tanulságához is kapcsolódik. Ugyanis az édesapja a lánya online életének részletes felkutatása közben döbben rá, hogy Margot nem feltétlenül az, akinek mutatta magát: a FaceTime-os (arcot is mutató) hívásokon nem látszott minden, a Facebook-ismerősök nem valódi kapcsolatokat takarnak és az eltűnt lány nem az egyedüli, aki nem annak mutatja magát, aki valójában. Az alkotás gyakori jelenségre mutat rá: rengeteg kamu profil van az interneten: nem tudhatjuk, ki ül a másik oldalon, talán egy hamis profilkép álarca mögött. Valamint arra is rámutat a film, hogy bármennyire magabiztosan használja egy tinédzser a számítógépet, érdemes szülőként az online létben is folyamatosan kísérni, nevelni a gyermekeket, és megismerni, milyen oldalakat látogat, mit tesz ki magáról és kivel kerül kapcsolatba, hiszen – mint láthattuk – bármikor megtörténhet a baj.

Remélem legközelebb sikerül meghalnod 

 

A címében is baljóslatú magyar film szintén 2018-ban került a mozikba, és fő témája az internetes zaklatás – vagy, ahogy sokszor emlegetik: a cyberbullying. A főszereplő egy középiskolás lány, aki fülig szerelmesen meggondolatlan dolgot tesz: szextingel, vagyis szexuális jellegű tartalmat oszt meg saját magáról online felületen keresztül. Ő azt gondolja, ez bizalmasan történik, de sajnos tudjuk, hogy ami egyszer az internetre kikerül, az örökre ott marad, és vissza lehet élni vele. Hogyan dolgozza fel egy amúgy is érzelmi viharokkal küzdő kamasz lány, ha egyszer napvilágot lát egy ilyen felvétel? És ha tragédia történik, ki a hibás? A lány, aki felelőtlen volt? Aki közzétette az erről tanúskodó tartalmat? Az osztálytársak, akik tovább terjesztették és becsmérlő kommenteket írtak? A korábbi iskolai gyűlölködések, amik pokollá tették egyes diákok mindennapjait, és eleve egy mérgező légkört hoztak létre? A tanárok és a szülők, akik nem vettek észre mindebből semmit, amíg nagy baj nem történt?A film igyekszik választ adni a kérdésekre, és lehetőséget nyújt arra, hogy tudatosítsa nézőit az adatbiztonságról, a kamu-felhasználók létezéséről, és arról, hogy milyen ártatlan dolgokból lehet akár nagy baj, ha elbagatellizáljuk.

FOMO – Megosztod, és uralkodsz

 

A tavaly megjelent magyar film már a címével is behúz minket a legmodernebb netes világ jelenségei közé. A FOMO a Fear of Missing Out kifejezést takarja, ami az élményekből való kimaradás félelmét jelenti. A FOMO jelenség elterjedtsége a közösségi oldalak használatával párhuzamosan nő. A megosztás pedig a közösségi oldalakon való tartalmak közzétételét jelenti, és ezzel a fogalommal meg is érkezünk a film alaphelyzetébe: a 18 éves középiskolás youtuberkedő, azaz a YouTube videómegosztó oldalon vlogot (videó blogot) vezető fiatalok hétköznapjaiba. A főszereplő és haverjai azzal töltik szabadidejüket – sőt, gyakran még az iskolapadban is ezzel foglalkoznak – hogy egyre vadabb, izgalmas kihívásokat teljesítenek, amit levideóznak, hogy később megosszák csatornájukon. Egyszer azonban túl messzire mennek. A film az online jelenlét fiatalokra való hatását, az internetes kultúra kiszámíthatatlanságát, a szexuális aktusba való beleegyezés látszólagos szürke zónáit és a cyberbullying jelenségét is vizsgálja. Keresi a fiatalok felelőtlenségének eredetét, és megmutatja milyen az, amikor a felelősség mégis rájuk szakad.

A felsorolt filmek mindegyike magávalragadó, olykor sokkoló, ám mindenki számára tanulságos. Az idősebb nézők bepillantást nyerhetnek a fiatalok valóságába, a fiatalok pedig kicsit külső szemszögből is megnézhetik saját mindennapjaik jelenségeit. A filmekben bemutatott veszélyek valós problémákat jeleznek, de nem az internethasználat abszolút negatív voltát mutatják, hanem azt, hogy a cyber világ nyújtotta remek lehetőségeket tudatosan és óvatosan kell befogadni az életünkbe.