Fergeteges hangulat és zseniális ötletek az InnoMate program élménynapjain!

2021. nov. 22. - Gyermek- és ifjúságvédelem

Az elmúlt hetekben lezajlottak a United Way Magyarország által, a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával megálmodott és megvalósított InnoMate programjának Ötletversenyei. A tapasztalatok alapján egyértelműen elmondható, hogy a középiskolások óriási lelkesedéssel vetették bele magukat innovatív ötleteik megvalósításába.

Az országban egyedülálló, az Európai Bizottság által kidolgozott vállalkozói kompetencia keretrendszerre épülő InnoMate oktatóprogram egy olyan rendkívül fontos tényezőre helyezi a hangsúlyt, amely a közoktatásban háttérbe szorul. Azok a készségek kapnak kiemelt szerepet a program során, amelyek nélkülözhetetlenek a fiatalok számára a mai munkaerőpiacon való sikeres elhelyezkedéshez. Ilyenek például akár a kreativitás, a kritikus gondolkodás, a kommunikáció és az együttműködés készségei, a közösségépítés, a problémamegoldó-képesség, az üzleti etika vagy a társadalmi felelősségvállalás alapjai. Hiszen ezek a kulcsfontosságú kompetenciák mind-mind jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy a fiatalok felismerjék az életükben rejlő lehetőségeket, és vállalkozó szellemű, a világra nyitott emberekként lépjenek tovább az álmaik megvalósítása felé. Mindemellett azt is megtanulhatják, hogy hogyan állhatnak fel és miként építkezhetnek tovább egy-egy kisebb kudarcot követően, mert az akadályok is ugyanúgy az élet részei, mint a sikerek.

Zseniális ötletek születtek

Az ide tanévben az önismeret és az önértékelés fejlesztését, valamint a motivációt és a kitartást szintén erőteljesen fókuszba helyező program öt iskolában indult el, az intézményeket nyílt pályázat alapján a választották ki. Az InnoMate programba a fővárosi Neumann János Informatikai Technikum, a Pécsi Kodály Zoltán Gimnázium, a diákokat országosan fogadó budapesti Mozgásjavító, a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium, valamint a berettyóújfalui Arany János Gimnázium és Technikumban került be.

Az Ötletverseny-sorozat alkalmai már lezajlottak az elmúlt hetekben, iskolánként több száz kreatív, nyitott gondolkodású és persze rendkívül izgatott diák, valamint az őket támogató tanárok, mentorok részvételével. 

A nagy érdeklődéssel várt eseményeken a gyerekek először is önismereti és csapatfeladatokon keresztül jobban megismerkedtek egymással, ez az összehangolódás adta meg a szükséges alapot a hatékony és gördülékeny közös együttműködéshez. A továbbiakban pedig csapatokra bontva olyan innovatív ötleteket gyűjtöttek össze és dolgoztak ki a mentoraik segítségével, amelyeket vállalkozássá szeretnének fejleszteni. 

Ezek a speciális élménynapok bebizonyították, hogy a diákok kreativitásának nincs határa; fergeteges, szórakoztató, elgondolkodtató vagy épp hiánypótló ötletekkel rukkoltak elő, hatalmas elánnal vetették bele magukat a munkába. Zseniális terveik között szerepelt például – a teljesség igénye nélkül – a színtévesztőket segítő kontaktlencse, a kerekesszékesek lépcsőzését és egyéb mindennapi tevékenységét segítő speciális szék, a hordozható töltő elektromos autókhoz, a valós idejű buszkövető app, az elalvást segítő alkalmazás, a idénymunka-kereső app vagy a titkos segélyhívó is! 

 „Nagyon sok jó ötlet született, és több olyan csapat is létrejött, ahol a tagok azelőtt nem igazán ismerték egymást, ennek ellenére jól ment a közös munka”

– mesélt az élménynapos tapasztalatairól egy szentendrei diák.

Nyitott és érdeklődő korosztály

Az előbb említett kis ízelítőből tökéletesen látszik: a diákok az ötleteikkel a mindennapokban felmerülő problémákra kerestek működő megoldásokat, főképp a saját életükből merítve, mindemellett a környezettudatosság és a fogyatékkal élők életminőségének javítása is fókuszba került. Utóbbi remekül bizonyítja, hogy a 14-18 éves fiatalok kiemelt érzékenységet mutatnak a társadalmi felelősségvállalás irányába. Elmondható, hogy ez a korcsoport meglepően éretten látja a saját korosztályát érintő gondokat és a globális problémákat egyaránt, ezt az innovatív látásmódot pedig a program további része jól ki tudja kiaknázni a kreatív gondolkodás és a hatékony együttműködés fejlesztésével.

Hogyan tovább? A projektfejlesztésen át a kidolgozott tervekig!

Az élménynapokon résztvevők az eseményt követően jelentkezhettek az InnoMate program innovációs klubfoglalkozásaira, melyek országosan 2021. október közepén indultak el, és 2022. februárig tartanak majd. A klubalkalmak során a diákok feladata az, hogy a már kitalált zseniális ötletekből megszülessen egy pontosan kidolgozott projektterv. 

A klubokban a diákok 4-5 fős csapatokban saját innovációs projektjeiken munkálkodnak olyan helyi pedagógusok támogatásával, akik korábban elvégezték a United Way Magyarország speciális szakmai módszertani képzését, és így innovációs csoportvezetőkké váltak. 

A még hatékonyabb és célravezetőbb képzést a projektfejlesztés mellett kiegészítő programok is segítik, melyeknek során a diákok potenciális példaképekkel találkozhatnak, valamint a pályaválasztásukat elősegítendő vállalatoknál, civil szervezeteknél is látogatást tehetnek: bepillanthatnak az ott zajló munkafolyamatokba, megismerhetik az adott cég mindennapjait, és persze a munkatársaktól az őket foglalkoztató kérdésekre is választ kaphatnak. Ezen felül olyan start-upperek is mentorálják őket a program keretében, akik már egy-egy sikeres vállalkozást tudhatnak maguk mögött, és ismerik az ötlettől a megvalósításig vezető, rögös utat.

A félév végére a klubfoglalkozásoknak köszönhetően az ötletből egy olyan kidolgozott projekttervig jutnak el a diákcsapatok, amivel elindulhatnak akár a megvalósítás útján is, sőt, pozitív irányú változást kezdeményezhetnek szűkebb környezetükben vagy akár a nagyvilágban. A legjobbaknak pedig arra is lehetőségük nyílik, hogy egy Brain Bar keretében angol nyelven is prezentálják a vállalkozásuk felépített tervezetét.