Elindult az InnoMate program a magyar középiskolások számára!

2021. jún. 4. - Gyermek- és ifjúságvédelem

Ahhoz, hogy manapság valaki jól boldoguljon a munkaerőpiacon, nem elég csupán “jó tanulónak” lenni. Elengedhetetlenek az olyan kompetenciák, mint a problémamegoldó képesség, az innovatív gondolkodás és az együttműködési készség, ezeket viszont nem lehet az iskolapadban ülve megtanulni. A United Way Magyarország a Generali támogatásával megvalósuló Innomate programja most lehetőséget biztosít a magyar középiskolások számára, hogy kulcsfontosságú kompetenciákat minél magasabb szintre fejleszthessenek.

Kétségtelen, hogy a magyar közoktatás fókuszában a lexikális ismeretek elsajátítása áll. A középiskolában függvényekkel, törtekkel és geometriai ábrákkal dolgozunk, megtanuljuk, hogy mikor volt a mohácsi csata, és jó esetben József Attila utolsó vershármasának értelmezése is belekerül majd a ballagási tarsolyunkba. Vitathatatlan, hogy ezek az ismeretek a továbbtanulás szempontjából elengedhetetlenek, ám léteznek olyan kulcsfontosságú kompetenciák is, amiket az iskolapadban ülve nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak elsajátítani a diákok. A United Way Magyarország az Európai Bizottság által kidolgozott vállalkozói kompetencia keretrendszerre  építette az InnoMate programot. A program éppen ezeket a kompetenciákat  teszi széles körben elérhetővé a mai fiatalok számára, akik ezáltal könnyebben fognak tudni boldogulni a munka világában.

 

Ötlettől a megvalósításig

 

Adriány Kincső, a United Way Magyarország ügyvezető igazgatója elárulta, hogy a program fókuszában elsősorban a vállalkozói készségfejlesztés áll, ám szó sincs arról, hogy az InnoMate keretében kizárólag a jövő üzletembereit képeznék.

 

– A programban olyan tudást és készségeket sajátíthatnak el a magyar középiskolások, amik jelentősen javítják az elhelyezkedési kilátásaikat a modern munkaerőpiacon. – foglalja össze Kincső. – A teljesség igénye nélkül ide tartozik az innovációs és kezdeményező készség, a motiváció és kitartás, az együttműködés képessége, a lehetőségek felismerése, valamint az önismeret és az önértékelés fejlesztése. A programban részt vevő diákok a foglalkozás végére megtanulják, hogyan juttathatják el terveiket a csapatmunka segítségével az ötleteléstől kezdve a fejlesztésen át egészen a pitch és a kivitelezés fázisáig. Ami pedig az egyik legfontosabb: hogyan állhatnak fel egy-egy apróbb kudarc után, amivel életünk során mindannyiunknak szembe kell néznie. – érvel az igazgató.

 

Fókuszban a rugalmasság

 

Maga a képzés összesen hat hónapig tart, mely három fő fókuszpontból tevődik össze. A programban résztvevő gyerekek az első részben önismereti és csapatfeladatokon keresztül jobban megismerik egymást, összehangolódnak, hogy később hatékonyabban tudjanak együtt dolgozni. A második fázis az ötletelés fázisa: itt a gyerekek csapatokban osztják meg egymással ötleteiket, melyet vállalkozássá szeretnének fejleszteni. Ezeket támogató tanárok  segítségével, klubfoglalkozások keretében fejlesztik, hogy aztán az utolsó fázisban további vállalkozói ismeretek elsajátítva összeállíthassák háromperces bemutatóikat, és prezentálhassák azt a nagyközönségnek.

 

Kincső elárulta, hogy ugyan a legjobb ötletek esetében segítenek a vállalkozásfejlesztésben és a későbbi inkubációban, ám természetesen nem mindegyik ötletből  lesz vállalkozás, és nem is mindegyik ötlet jut el a bemutatás fázisába. A hangsúly mindvégig a közös munka élményén marad.

 

– Ahogy a való életben, itt is előfordulhat, hogy egyes diákoknak be kell látniuk, hogy néha kudarcokkal, csalódásokkal is szembe kell nézniük. – mutat rá Kincső. – Előfordulhat, hogy bármennyire is jó az alapötletük, ha a csapat nem érzi magáénak, nem áll mögé, egy másik ötlettel mennek tovább. Ám ezzel együtt azt is megtanulhatják, hogy a nap végén nem az számít, hogy kié volt az ötlet, hanem hogy közösen mit tettek le az asztalra, és hogy csapat nélkül az ötlet önmagában nem lett volna megvalósítható. – foglalja össze a program lényegét az igazgató.

 

Életre szóló tudás

 

Az InnoMate nemcsak a diákok, hanem a tanárok számára is életre szóló tudásanyaggal szolgál. A program nulladik lépéseként ugyanis a pályázatot nyert középiskolák, gyermekközösségek oktatói egy módszertani oktatásban részesülnek, hogy később a program során ők támogathassák fél éven keresztül a diákokat ötleteik kidolgozásában és megvalósításában.

 

– A pedagógusok többek között az úgynevezett design thinking nevű módszertant is elsajátíthatják a módszertani képzésen. Ez igencsak távol áll a hagyományos közoktatási pedagógiai módszerektől: a kreatív problémamegoldást, a kritikus gondolkodást és a csapatmunkát helyezi a fókuszba. A tanárok a teljes tananyagot egy háromnapos saját élményes képzés keretei között sajátíthatják el, amit aztán használhatnak az Innomate program alatt.

 

Kincső szerint azonban a tanárok nemcsak a féléves projekt során, hanem később is alkalmazzák a tanultakat, beépítve azt az állandó tantervbe, ezzel pedig olyan készségeket adhat át a programon kívüli diákok számára, akik így szintén javíthatnak elhelyezkedési kilátásaikon.

 

Mindenkinek jár a lehetőség

 

A programba a gyerekek pályázat útján kerülhetnek be, a pályázatra pedig középiskolák és gyermekközösségek adhatják be a jelentkezésüket. A kiválasztott iskolákban ezután a United Way Magyarország csapata egy hatalmas, több mint száz fős Hackatont szervez, ahol a diákok ízelítőt kapnak a programból. Többségében az itt megrendezett ötletverseny résztvevőiből kerül ki  az a huszonöt főt, akik később a klubfoglalkozások keretein belül, fél éven keresztül fejleszthetik majd ötleteiket. A legjobbak pedig végül arra is lehetőséget kapnak, hogy a Brain Bar-on, angolul is prezentálják vállalkozásukat.

 

A programban nemcsak támogató tanárok,  hanem meghívott vendégek is részt vehetnek A támogató tanárok  választhatják ki, hogy kik azok a vállalkozók, akik az adott városban, térségben például szolgálhatnak a felnövő generációnak. Míg ez Budapesten például Nanushka, addig vidéken akár a helyi pék is lehet. A lényeg, hogy példával szolgálhasson a felnövekvő generáció számára.

 

A program mindenki számára nyitott. Kincső elárulta, hogy fontosnak tartja, hogy a hátrányos helyzetű települések is esélyt kapjanak, hisz egy szerényebb anyagi háttérrel rendelkező gyermeknek másként általában még kisebb esélye van elsajátítani ezeket a vállalkozói kompetenciákat.

 

– A covid rávilágított arra, hogy a túlélés záloga munkavállaló és vállalkozó számára egyaránt a rugalmasság. Képesnek kell lennünk gyorsan reagálni a megváltozott körülményekre és a hirtelen kényelmetlennek tűnő szituációkra. Ez a program többek között abban is  segít, hogy a kreatív problémamegoldó képességüket fejleszthessék  a diákok, hogy aztán bárhol a világban, bármilyen körülmények között könnyebben megállják a helyüket.