Karanténsport gyerekeknek

2020. dec. 8. - Egészségmegőrzés

Az idei járványhelyzet az eddig egyszerűnek tűnő, mindennapi teendőket is lényegesen megnehezíti, legyen szó munkáról, közlekedésről, bevásárlásról, vagy éppen ügyintézésről. Nem segít az sem, hogyha ezen tevékenységek mellett örökmozgó gyermekünk mozgáskultúráját is víruskompatibilissé kell alakítani.

Az edzőtermek és más sportolási lehetősége bezárásával még kevesebb esélyünk maradt minőségi energialevezést biztosítani számukra, nem is beszélve arról, hogy a téli időjárás a szabadtéri programokat is erősen korlátozza. Gyermekeink általánosságban is kevesebbet mozognak a jelenlegi időszakban, ráadásul a helyzet, a folyamatos maszkviselés és a korlátozások bennünk is frusztrációt kelthetnek, így az eddigieknél talán még többet is tud segíteni a sport.

Ebben a cikkben kísérletet teszünk otthoni eszközökkel és keretekkel lekötni a család több felesleges energiával rendelkező részét, miközben igyekszünk minél szórakoztatóbb, élvezetesebb módot találni ezen tevékenységekre.

A mozgás fontossága

Kezdjük is rögtön az elején: miért is van szükségük gyermekeinknek mozgásra? És mégis mennyire? Sokszor hallottuk azt, hogy a fejlődő szervezet igényei messze felülmúlják a felnőttekét, hiszen a szervezet hihetetlen mennyiségű energiát fektet abba, hogy a test minden apró szeglete megfelelő ütemben alkalmazkodjon az életkor elvárásainak. Az Angol Sport Alapítvány orvosa szerint napi 60 perc, azaz pontosan egy óra aktív sporttevékenység ajánlott az iskolás korosztálynak egészségük, agilitásuk, izmaik állapota és jó közérzetük megtartása érdekében.

Videós testmozgás

Az alapítvány saját környezetében közös online sportfoglalkozásokkal oldotta meg ezeket az órákat a tavaszi iskolabezárások idején. Erre nekünk is lehetőségünk van: az „edzés gyerekeknek” címszó alatt keresve Youtube-on, de a kereső önmagától is felajánl ennél specifikusabb videókat is, mely egy-egy sportághoz kötődik. Ezt érdemes először a gyermekkel együtt csinálni, hogy megmaradjon  a motivációja, de előbb-utóbb magától fogja majd igényelni ezeket.

Játékkonzolok

Ha a családban van mozgásérzékelős játékkonzol, a virtuális lehetőségek tárháza gyakorlatilag végtelen. Az e-sport „békeidőben” is egyre nagyobb teret hódít, ám eddig inkább szórakozásként, mintsem konkrét sportként találkozhattunk vele a hétköznapokban. A megfelelő beállításokkal ezek az eszközök remekül át tudják mozgatni a gyermekeket. Fontos azonban, hogy csak annyi időt töltsenek vele, amennyit kell, ne a virtuális világ legyen a fő szórakoztató központ, hiszen ez később, a helyzet megváltozása után is magával ragadhatja a gyermeket, ha nem teremtünk egészséges kereteket az on- és offline szórakozásnak.

Hagyományos játékok

Ne feledkezzünk el az örök klasszikusokról sem. Rengeteg, szinte eszköz nélküli otthoni elfoglaltság van a kezünkben, csak élni kell vele. Ezek közé tartozik a bújócska! Akármekkora is az otthonunk, biztos van pár olyan szeglet, ami kellően elrejt minket, és pár perc szórakozást kínál.

Ha pedig gyerekkorunk tipikus ottalvós játékai közül szemezgetünk, nem maradhat ki a tánc sem! Remekül átmozgat, szórakoztat, elég csak a kedvenc zenét bekapcsolni, esetleg lejátszási listát összerakni, és indulhat a buli!

Közösen játszható családi játék a kitalálósdi is, saját címkéket készítve remek közös emlékeket is felidézhetünk. Ami mégis „sporttá” teszi, az az, hogy kizárólag mozgással lehet bármilyen szót eljátszani.

Ha pedig gyermekünknek még így is rengeteg energiája maradt, érdemes átgondolni egy akadálypálya felállítását. ha fel tudunk szabadítani a lakásban egy területet, színes szigetelőszalagokkal vagy más, stabil eszközzel kialakíthatunk egy pályát. A kevésbé balesetveszélyes bútoraink és tárgyaink is „áldozatul eshetnek” a folyamatnak, függően a gyermek paramétereitől. Természetesen egy percre sem érdemes szem elől veszteni a pálya végrehajtásakor, sőt, érdemes bíztatni, szurkolni, hogy egy igazi versenyen érezhesse magát. Ragadjunk hangosbemondót vagy hangtorzítót, és a bemondó szerepét is magunkra vállalhatjuk! Hajrá, egyes versenyző, ne hagyd magad kettes!

Végül, de nem utolsó sorban újra igénybe vehetjük az internet segítségét. legyen szó aerobik, jóga vagy zumbavideókról, a zene, a többi ember látványa és a gyakorlatok élethű bemutatása hamar meghozhatja a kedvet a mozgáshoz. Igyekezzünk minél jobban bevonni gyermekünket a videó kiválasztásának folyamatába is, de ügyeljünk a fokozatosságra, és kezdjünk először rövidebb gyakorlatokkal.