Mit tud egy virtuális sportesemény, és miért érdemes részt venni rajta?

2020. dec. 30. - default

A koronavírus kapcsán több alkalommal is huzamosabb időre a négy fal közé szorultunk. Úgy tűnik, a mostani időszak újabb és újabb kihívások elé állít minket, hiszen egyre nehezebb és veszélyesebb elhagyni az otthonunkat. Pedig a testmozgás igenis fontos, pont az egészségünk megtartása érdekében, amit szintén az érdeklődés középpontjába helyezett a járvány.

A rendszeres testmozgás ugyanis fokozza a szervezet ellenállóképességét és fokozza az immunválaszt egy esetleges megbetegedéskor. Az amerikai Aspen Intézet Járványkontroll és – megelőzési központja (Centers for Disease Control and Prevention (CDC)) szerint míg a gyermekeknek egy órára, addig a felnőtteknek harminc perc testmozgásra van szükségük egészségük, agilitásuk, izmaik állapota és jó közérzetük megtartása érdekében.

Azt tehát tudjuk, hogy a sport fontos, főleg, hogy a home office során sokan még az eddig mindennapos „kilométereiket” se teszik meg az emberek. Hiszen nem kell járkálnunk a tömegközlekedési eszközről le-fel, az irodában ide és oda, sőt, még a bevásárlás is online elintézhető- pedig valljuk be, egy-egy szatyor vagy kosár felért egy edzőtermi kiruccanással. Hogyan pótolhatjuk tehát ezeket a tevékenységeket?

Kockázati szintek

A bevezetésben említett Aspen Intézet a sportolási lehetőségeket is elkülönítette kockázat szerint, azaz mekkora esélyünk van megfertőződni, vagy esetleg megfertőzni másokat az adott tevékenységek végzése közben.

Az első szint az alacsony kockázatú: ez az otthoni testmozgást fedi le, melyet akár egyedül, akár a közös háztartásunk tagjaival végzünk, mindenkinek külön, fertőtlenített felszereléssel. Itt, mivel csak egy vírusközösségről beszélünk- tehát a csoport, melynek tagjai egymásnak elsődleges kontaktjai, közös otthonukban érintkezve- minimális a fertőződés kockázata. Ez jelenthet online videótornát, edzést, táncot vagy gyakorlatilag bármit, ami megmozgat. Az internet korában rengeteg lehetőségünk van, érdemes kihasználni.

Az utolsó szint ennek teljes ellentéte: csoportos gyakorlatok több vírusközösséggel, nyilvános helyen, távolságtartást akár teljesen mellőzve. Ide gyakorlatilag a pandémia előtti csapatsportokat hozhatnánk fel példának, amikor még nem kellett ennyire figyelnünk az érintkezési szabályokra. ám mint tudjuk, jelenleg más világ van, ezért az ilyen típusú sportokat amennyire csak lehet, kerüljük.

A kettő között találhatóak a közepes kockázatú tevékenységek: itt már otthonunk falain túl, nyilvános helyet sportolunk, de tesszük ezt szintén egyedül, vagy háztartásunk tagjaival végezzük, saját eszközeinkkel, legfeljebb öt fő jelenlétében. Ide sorolható a futás is, ami azon túl, hogy biztonságos, jól átmozgat, tökéletesen végezhető együtt, párosan és egyedül is, még a versenyzést sem zárja ki! Kevesebb jobb motiváció van a képzeletbeli rajtszalag szakításánál, nemde?

Virtuális sportrendezvények

A versenyek tehát segíthetnek az sport megszeretésében, a rendszeresség megtartásában. Ez szép és jó, de a karanténhelyzet ezt is merőben átalakította. Itt jönnek a képbe a virtuális sportesemények! Kezdve az Adidas jótékonysági futásaitól, amikor kilométereidet adományokra válthatod a rászorulók érdekében egészen a Generali futóversenyekig, számos lehetőség nyílt meg előttünk az okoseszközök segítségével.

A regisztráláson túl tehát nincs más dolga az embernek, mint letölteni vagy egy már alapvetően a telefonon található alkalmazás segítségével lemérni a megtett kilométereket – mely egyébként más értékes visszajelzésekkel is szolgálhat, érdemes feltérképeznünk ezeket- és persze ténylegesen lefutni azokat!

Futócipőket felkötni, maszkot fel, és indulhat a verseny!

Lim, Michael Anthonius, and Raymond Pranata. "Sports activities during any pandemic lockdown." Irish Journal of Medical Science (1971-) (2020): 1-5.