Magazin

Gyerek a zebrán! – Átadtuk a móri okoszebrát a 2025-2026-os tanévkezdésre
2025. szept. 3. - Közlekedésbiztonság
Alapítványunk évek óta népszerűsíti okoszebra programját. Idén – a tavalyihoz hasonlóan – egy online szavazás keretében a hazai lakosság dönthetett arról, hogy melyik városban alakítsunk „okossá” olyan gyalogátkelőhelyet, ami iskola közelében található. A verseny a nyár elején lezárult, a napokban pedig átadásra is került a győztes városban az okoszebra.
Napjainkban sokkal több nehézséggel kell szembenézniük a gyerekeknek a gyalogos közlekedés során, mint évtizedekkel ezelőtt – elég csak a gépjárművek megnövekedett mennyiségére gondolnunk. Nem véletlen, hogy a szülők nehezebben engedik el egyedül akár csak iskolába a gyerekeket.
A Generali a Biztonságért Alapítvány tavaly júliusi kutatásában 1000, 16-75 év közötti magyar lakost kérdezett többek között arról, hogy mennyire érzik magukat biztonságban a gyalogátkelőkön. A válaszokból akkor egyértelműen kiderült, hogy a hazai lakosság kétharmada inkább csak viszonylag érzi magát biztonságban, amikor gyalogátkelőn halad át. A válaszadók mindössze 16 százaléka számolt be arról, hogy általában véve maximálisan biztonságban érzi magát a zebrán való átkeléskor. A felmérés eredményei alapján az is elmondható, hogy átlagosan a 10-11 éves kor az, amikortól a szülők úgy érzik, egyedül is közlekedhet a gyerek.
Hogyan taníthatjuk meg gyermekünknek a biztonságos közlekedés alapszabályait? Ebben a cikkünkben hozunk néhány hasznos tippet!
Okoszebra szavazás 2025: elkészült a móri okoszebra
Alapítványunk nyár elején indított közönségszavazást: a hazai lakosságnak két héten át lehetősége volt online megszavazni egy, az OBB javaslata alapján összeállított 19-es listából azt a legveszélyesebbnek ítélt, iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, amit okossá alakítanak még az szeptemberi iskolakezdés előtt.
A szavazatok számából ezúttal is kiderült, hogy rengeteg embert foglalkoztat a gyermekek biztonságos közlekedése: több, mint kétmillió voks érkezett a két hét alatt. A győztes város idén Mór lett, őt követte a legtöbb szavazatot kapott települések listáján Szombathely, a bronzérmet pedig Karcag szerezte meg.
Így a móri, Szent István tér és Kossuth Lajos utca kereszteződésénél lévő gyalogátkelő szeptemberi iskolakezdésre okossá alakult – a napokban megtörtént a gyalogosvédelmi rendszer átadása is.
Gyalogosvédelmi rendszerek a gyermekek biztonságáért
– 2021-ben hirdette meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestünk, ahol veszélyes az átkelés – mondta el Kalmár László, alapítványunk képviselője. – A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan négy éve már okoszebraként működik. A 2022-es szavazást Szentendre nyerte, ahol azóta már okoszebra segíti a biztonságosabb közlekedést. A 2023-as okoszebra szavazás győztese Mohács volt, tavaly pedig Mátészalkára szavaztak a legtöbben, így 2024 szeptemberére el is készült az okoszebra, ami azóta biztonságosabbá teszi az iskolába igyekvők mindennapjait. Büszkék vagyunk rá, hogy az okoszebrák létesítésével sokat tehetünk azért, hogy a gyermekek nagyobb biztonságban közlekedhessenek a mindennapokban.
Mi az az okoszebra?
A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével felhívja a figyelmet a zebrára lépő járókelőre. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.
A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését. A program elindítása óta közel 70 zebrát alakítottunk okossá, és több mint 120 millió forint értékben épültek ki okoszebrák szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.